خوبیِ خدا

وقتی آدم از چیزی خوشش میاد، می‌توونه بدون دلیل بگه که من از این خوشم اومده. اما وقتی از چیزی بدش میاد، بهتره که برای بد اومدنش دلیل بیاره. اما من نمی‌توونم دلیل بیارم. این بار بدون هیچ دلیلی باید بگم که در کمال تاسف و تاثر من از خوبیِ خدا خوشم نیوومد. نمی‌دوونم چرا. اما خب جز داستان آخر(جهنم-بهشت) بقیه داستان‌ها خیلی چنگی به دل نمی‌زنه. شاید بهتر باشه بگم به دل من. شاید چون خیلی زیاد، خیلی بیشتر از اینها انتظار داشتم. شاید چون برقراری ارتباط با داستان کوتاه سخت تره. شاید چون من از داستان کوتاه فارسی بیشتر خوشم میاد. شاید. نمی‌دونم
بعد از خووندن این پست فکری به ذهنم رسید. امیدوارم این یکی مثل تمام افکار این روزهام نره پی کارش برای خودش. چند وقت پیش
بعد از استفادهٔ مکرر از سایت وبستر دات کام، به این فکر افتادم که چرا فارسی نداریم همچین چیزی. خبر داشتم از لغت‌نامهٔ دهخدا. فکر کردم چرا این لغت‌نامه روی وب نیست. فکر کردم بد نیست اگه یه تحقیقی بکنم که اگه کسی مشغولش نیست، چند تا آدم مثل خودم رو جمع کنم دور هم و بعد... . نتیجهٔ تحقیق این بود که موسسهٔ دهخدا نمی‌خواد همچین کاری انجام بشه. چرا مردم مفت و مجانی بیان ازش استفاده کنن؟؟؟ من هم بی خیال شدم کلا. اما حالا یه فکر دیگه دارم. اگه بتوونم انجامش بدم، حداقل خودم رو نجات می‌دم

6 comments:

Anonymous said...

می‌دونی مهم‌تر از آوردن دلیل، جسارت بیان کردن ِ نظر شخصی ئه که مهمه. اون هم در محیطی که احتمال بدی شخصی که نظرت متوجهِ اونه، حرفت رو بشنوه./ اون فکر دیگه‌ات رو هم بگو شاید کسای دیگه‌ای رو هم نجات داد :)

Anonymous said...

فکر دیگه ام اینکه در کتابخانه ملی ایران منبع خوبی وجود داره درباره نویسندگان امریکایی. نمی دونم غیر امریکایی هست یا نه. می شه از اونا استفاده کرد برای این سایت پدیا. بعد اینکه من خیلی خوشحال می شدم اگه می تونستم با دلیل و درست بگم چرا خوشم نیومد. اما خب سوادشو ندارم و جز با حس نمی توونم در مورد داستان نظر بدم. که خب اینم یه جورشه

Anonymous said...

وای، گفتی کتاب‌خونه ملی و داغ دلم رو تازه کردی! خیلی محیطش رو با اون معماری جالب و ستون‌های بتنی دوست دارم. هنوز هم در سالن مطالعه‌اش اون میزهای چوبی با روکش سبز رو داره؟/ می‌گم اگر شروع کردی نوشتن برای پدیا می‌تونی در کنارش یک سایت هم بزنی و همون نوشته‌هارو به اضافه‌ی مطالب و جزئیاتی که نمی‌شه در پدیا آورد قرار بدی. مهم اینه که شروع کنی، هرجوری بشه سعی می‌کنم باشم و کمک کنم.

Anonymous said...

بله...هنوز همین جوره که شما گفتین. من سعی خودمو در چند روز آینده برای جمع آوری اطلا عات می کنم. ممنون از همراهیتون

Anonymous said...

سلام. در مورد داستانها بعضي از آنها را مي دانم روي وب هست. به عنوان مثاال داستان لاهيري را مي توانيد اينجا پيدا‌کنيد

http://www.newyorker.com/fiction/content/?040524fi_fiction

Anonymous said...

ممنون