Stranger than fiction

Actors:
Will Ferrell, Harold Crick

Maggie Gyllenhaal, Ana Pascal

Queen Latifah, Penny Escher

Emma Thompson, Kay Eiffel

Dustin Hoffman, Professor Jules Hilbert

Director: Marc Forster
Release Date: November 10th, 2006

داستان فیلم درباره‌ی مردی است که درگیر یک زندگی خیلی معمولی شده و تمام حرکاتش حساب شده و دقیق است. مثلا تعداد قدم‌ها تا ایستگاه اتوبوس، شمردن تعداد دفعات حرکت مسواک، و ... . این مرد در اداره‌ی مالیات آمریکا کار می‌کند و قدرت محاسبه‌ی عجیبی دارد. همکارانش به جای استفاده از ماشین حساب، از او می‌خواهند که اعداد را ضرب کند و ... .
یک صبح چهارشنبه این مرد ناگهان متوجه صدایی می‌شود که دارد زندگی او را تعریف می‌کند. این صدا را بارها می‌شنود، تا جایی که صدا می‌گوید مرد به زودی خواهد مرد. این موضوع مرد را به فکر وا می‌دارد که دنبال دلیل صدا برود. و... . در نهایت زندگی‌اش کاملا تغییر می‌کند.
فیلم خیلی معمولی است. بازی درخشانی ندارد. (حتی داستین هافمن هم خیلی تلاشی برای بازی نمی‌کند.) انگار بیش از حد سعی شده که فیلم نمایش‌گر زندگی عادی و معمولی باشد.
یکی از شخصیت‌های فیلم یک خانوم نویسنده انگلیسی است(که در آمریکا زندگی می‌کند). خیلی این شخصیت را دوست داشتم. درست و حسابی انگلیسی بود، با همان لهجه‌ی هیجان انگیز، که انگار نشانی از غرور این نژاد دارد. درگیری‌های این خانوم برای من جالب بود.
پیشنهاد می‌کنم اگر به نوشتن داستان علاقه دارید، این فیلم را ببینید، شاید اتفاق خاصی نیفتد، ولی فیلم دلنشینی است.
توی فیلم یک حرفه عجیب و غریب وجود دارد. به نظرم فقط در آمریکا چنین شغل‌هایی پیدا می‌شود.
فرض کنید شما یک نویسنده هستید، با ناشر قرار گذاشتین که در فلان تاریخ رمان جدید خود را تحویل می‌دهید، وقتی مهلت تعیین شده نزدیک شد و خبری از شما نشد، ناشر فردی را برای کمک می‌فرستد، با عنوان "دستیار نویسنده" وظیفه این آدم، این است که کمک کند تخیل شما به حرکت بیفتد، کمک کند داستان خود را بنویسید. این شغل خیلی جالب بود.
یک لحظه تصور کنید در ایران این شغل وجود داشت. با این فضای ادبی ایران ... .
فیلم را برای سرگرمی ببینید.

0 comments: